
Marianna Reiska
Jestem założycielem oraz dyrektorem zarządzającym Żłobkiem, Przedszkolem oraz Szkołą Podstawową Centrum Edukacji Montessori w Bydgoszczy. Od 14 lat jestem ściśle związana z pedagogiką Marii Montessori propagując ją w regionie kujawsko-pomorskim. Aktywnie biorę udział w działaniach Polskiej Rady Montessori oraz Klubu Dyrektorów Montessori. Organizuję oraz prowadzę warsztaty dla studentów, nauczycieli oraz rodziców, a także piszę artykuły do magazynów dla rodziców. Ukończyłam pedagogikę szkolną na Uniwersytecie Gdańskim, opiekę nad dziećmi na MEGT Institute w Sydney oraz filologię angielską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jestem absolwentką Polskiego Instytutu Montessori w Warszawie, na którym ukończyłam certyfikowane kursy przedszkolne i szkolne. Brałam udział w wielu kursach, szkolenia oraz konferencjach w Polsce oraz poza jej granicami, dotyczących alternatywnych metod pracy, Porozumienia bez Przemocy oraz Mindfulness. Jestem wizytatorem praktyk dla Polskiego Instytutu Montessori. Wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w Polsce i w Australii, praca zarówno w konwencjonalnych placówkach, jak i w Montessori, praca z rodzicami oraz nauczycielami, pozwoliła mi na zgromadzenie wielu narzędzi, umiejętności i wiedzy, którymi chciałabym się z Wami podzielić. Najmocniej na świecie, zależy mi na tworzeniu społeczności, w której punktem koncentracji jest dziecko/uczeń, jego bezpieczeństwo psychofizyczne oraz rozwój. Bardzo dbam o rodzinną atmosferę, w której podstawą jest wzajemne zaufanie wśród nauczycieli, rodziców, dzieci/uczniów, szacunek oraz zaangażowanie w to co robimy. Chciałabym zmieniać rzeczywistość edukacyjną, wspomagać nauczycieli, aby mogli wykorzystywać skarb pedagogiki Marii Montessori również w środowiskach konwencjonalnych. Prywatnie jestem mamą 10-letniej Łucji, która przechodzi przez wszystkie etapy edukacji Montessori, a także jest moim najlepszym nauczycielem w domu. Jestem fanką przyrody, życia w zgodzie z naturą, zdrowego odżywiania, praktykuję jogę, jestem praktykiem masażu dźwiękiem oraz jestem zwolenniczką naturalnej jazdy konnej, treningów polegających na budowania zaufania ze zwierzętami. Uwielbiam piesze oraz konne wędrówki. Podczas warsztatów Montessori dla nauczycieli, chciałabym wraz z Izabelą Łuczak, pomóc Wam zrozumieć pedagogikę Montessori w kontekście szkoły podstawowej klas 1-3 oraz 4-8, zapoznać Was z rolą nauczyciela oraz pokazać proces jego transformacji.

Izabela Łuczak
Jestem dyrektorem Szkoły Podstawowej Centrum Edukacji Montessori w Bydgoszczy. Z edukacją
Montessori zetknęłam się 8 lat temu, początkowo pracując z dziećmi o specjalnych potrzebach w
klasie 1-3. Wtedy też zaczęłam swój rozwój w kierunku tej pedagogiki. Aby móc wspomagać
dziecko w klasie 3, poznawałam pomoce dydaktyczne, zasady klasy działającej bez kar i nagród,
bez ławek, prac domowych. Stanowiło to odbicie tego, czego poszukiwałam w sobie oraz czego
oczekiwałam od systemu kształcącego dzieci. Następnie, ważnym doświadczeniem na ścieżce
mojej kariery, było tworzenie drugiego etapu edukacyjnego w Szkole Podstawowej Centrum
Edukacji Montessori. Byłam wychowawcą w pierwszej klasie 4 w historii szkoły, gdzie pracowałam z
uczniami podczas edukacji językowej, historycznej, biologicznej, artystycznej,: wspierałam również
edukację matematyczną oraz informatyczną. Współtworzyłam proces kształcenia dzieci w klasach
4-6. Od kilku lat pełnię rolę dyrektora szkoły, rozwijam się pod kątem zarządzania oraz
organizowania pracy szkolnej. Biorę udział w w spotkaniach dyrektorów Montessori,
konferencjach, naradach rejonowych z wizytatorem.
Jestem absolwentką studiów podyplomowych: Rewalidacja dziecka o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, Pedagogiki przedszkolnej z terapią dziecka, Pedagogiki specjalna w zakresie
oligofrenopedagogiki, Pedagogiki leczniczej. Uczestniczyłam w wielu kursach i szkoleniach
rozwijających kompetencje wychowawcze, społeczne, komunikacji bez przemocy. Ukończyłam
kurs: terapia ręki, ruch rozwijający W. Sherborne, kinezjologię edukacyjną Dennisona, naukę
czytania metodą prof. Rocławskiego, szkolenie gimnastyki korekcyjnej. Ukończyłam kurs Edukacji
Wczesnoszkolnej Montessorii w CEM Gdynia a także kurs edukacji językowej i historycznej dla
klas 4-6 w Polskim Instytucie Montessori.
Swoje doświadczenie zdobywałam pracując z dziećmi na wszystkich etapach edukacyjnych,
zarówno z dziećmi zdrowymi jak i z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Przez wiele
lat pracowałam w konwencjonalnym przedszkolu, co tym bardziej daje mi porównanie i motywuje
do propagowania edukacji Montessori nie tylko w środowisku Montessori.
Interesuje mnie rozwój duchowy, poznawanie działania naszej podświadomości, mechanizmów
psychologicznych. Fascynuje mnie możliwość ciągłego rozwoju: asertywności, rozumienia gier
relacji międzyludzkich, komunikacji bez przemocy. Bardzo lubię malarstwo akwarelowe, a nawet
próbuję amatorsko malować dla własnej satysfakcji. Przygotowuję ziołowe i owocowe soki,
nalewki, mieszanki herbat. Uwielbiam obserwować przyrodę, zwierzęta; śpiew ptaków i ich odgłosy
potrafią sprawić, że jestem w innym świecie.
Podczas warsztatów Montessori dla nauczycieli klas 1-3 oraz 4-8, chciałabym wraz z
Marianną Reiską, pomóc Wam zrozumieć pedagogikę Montessori w kontekście
szkoły podstawowej, zapoznać Was z rolą nauczyciela, orazpokazać proces jego
transformacji,.

Kamila Kukuła
Jestem nauczycielką języka polskiego, pracującą z uczniami klas 4-8. Od pięciu lat jestem związana z Centrum Edukacji Montessori, gdzie odkryłam zupełnie nowe podejście do nauczania, które stało się moją pasją. Wcześniej zdobywałam doświadczenie jako nauczycielka w szkole publicznej w Bydgoszczy. Z wykształcenia jestem polonistką, a dodatkowo ukończyłam studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki oraz historii. Filozofia Marii Montessori stała się dla mnie kluczem do tworzenia lekcji, które angażują uczniów i rozwijają ich samodzielność. Podchodzę do nauczania praktycznie – projektuję materiały dydaktyczne, które pozwalają uczniom na niezależną pracę, zgodnie z zasadą „Pomóż mi zrobić to samemu”. Wszystkie pomoce są testowane na moich zajęciach i udostępnione w moim sklepie online: montepolski.pl. Od kilku lat dzielę się swoimi pomysłami na blogu i mediach społecznościowych pod nazwą Montepolski, Facebook: Montepolski, TikTok:@Montepolski Na blogu opisują szczegółów lekcje, które prowadzę, oraz dzielę się sprawdzonymi materiałami i inspiracjami. W mojej pracy łączę edukację z pasją do sztuki i natury – obrazy, historia i piękno świata często pojawiają się w moich lekcjach. Podczas warsztatów chcę przekazać praktyczne wskazówki, które pokażą, jak efektywnie uczyć w duchu Montessori, jednocześnie realizując podstawę programową. To już druga edycja warsztatów, które prowadzę, i jestem pewna, że uczestnicy wyniosą z nich konkretne pomysły, gotowe do wykorzystania na lekcjach. Wspólnie stworzymy pomoce dydaktyczne, porozmawiamy o efektywnej organizacji pracy i odkryjemy, jak nauczanie w stylu Montessori może zmienić klasę w miejsce pełne zaangażowania i samodzielności uczniów.

Ewa Pacyna
Jestem nauczycielem z ponad 6-letnim doświadczeniem, zafascynowanym filozofią edukacyjną
Marii Montessori. Moją przygodę z edukacją rozpoczęłam w Centrum Edukacji Montessori w
Bydgoszczy, gdzie miałam okazję pracować na wszystkich szczeblach edukacyjnych – od grupy
przedszkolnej po najstarsze klasy 4-8.
Posiadam tytuł magistra filologii angielskiej, jednak języka nauczyłam się w środowisku
naturalnym podczas swojej edukacji średniej w Anglii. Wierzę, że jest to najbardziej efektywna
forma nauki dlatego swoich uczniów również uczę metodą imersji (zanurzenia w języku).
Moje serce i umiejętności najlepiej odnajdują się w najstarszych klasach, gdzie kładę nacisk na
rozwijanie samodzielności, kreatywności i umiejętności interpersonalnych uczniów. W klasach 4-6
jestem wychowawcą anglojęzycznym.
Nieustannie doskonalę swoje umiejętności poprzez uczestnictwo w konferencjach oraz
szkoleniach z zakresu metodyki Montessori. Dążę do świadczenia najwyższej jakości edukacji.
Obecnie poświęcam dużo uwagi mojemu rozwojowi osobistemu, co pozwala mi w pełni
angażować się w proces edukacyjny i inspirować uczniów do odkrywania swojego potencjału.
Poza pracą edukacyjną, uwielbiam praktykować jogę, podróżować, oraz spędzać czas na długich
spacerach z psem w lesie. To właśnie w tych chwilach znajduję równowagę i inspirację do
dalszego doskonalenia się jako nauczyciel.
Zapraszam Cię do udziału w moich szkoleniach, gdzie dzielę się nie tylko wiedzą
teoretyczną, ale również praktycznym doświadczeniem z codziennej pracy z uczniami.

Anna Reiska
Zawodowo i z przyjemnością wprowadzam młodych ludzi w świat matematyki w klasach 4-8. Na
ścieżce Montessori jestem już 7 lat. Jako rodzic poznawałam go z drugiej strony, obserwowałam i
tak z każdym doświadczeniem zakochiwałam się w tym, co mi każdego dnia przynosi. Z
zaciekawieniem brałam udział w kursie Nauczyciela przedszkolnego i szkolnego w Gdańsku.
Uczestniczyłam w 4 Międzynarodowych Konferencjach Montessori w Warszawie. A w
międzyczasie 8 lat wspierałam mojego syna w Edukacji Domowej. Pracę w szkole zaczęłam
opiekując się rodzinami z Edukacji Domowej. Wspieram ich edukacyjnie jak i organizacyjnie.
Z wykształcenia jestem magistrem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz ukończyłam
studia podyplomowe z matematyki. Od zawsze fascynowała mnie alternatywna forma edukacji,
poszukiwałam czegoś, co będzie zgodne ze mną i moimi przekonaniami. I tak trafiłam do szkoły
Montessori, gdzie każdego dnia pomagam młodym ludziom zrozumieć zależności matematyce i
odczarować stereotypowe poglądy na temat tego fascynującego przedmiotu. Wspólnie z
nauczycielami tworzymy piękne miejsce dla naszych dzieci - naszą szkołę Montessori. Jestem
nauczycielem Montessori w ciągłej transformacji. Stawiam na samorozwój, dlatego też z
ciekawością uczestniczę w kursach rozwojowych. Ogromnym wsparciem w pracy i w domu jest dla
mnie Mindfulness. Znalezienie balansu jest dla mnie kluczowe, by nie wypalić się i utrzymać stały
poziom zadowolenia i satysfakcji z tego co robię. Kurs MBSR pokazał mi jak to można zrobić. A
Kurs Compassion zachwyca, jak można to robić piękniej każdego dnia.
Kocham tańczyć, tańczę gdy czuję w sercu radość i gdy mi czasem smutno. Jest to dla mnie forma
relaksu i oderwania się od krążących myśli. Dużo piszę, piszę codziennie. Obserwuję otaczający
mnie świat i ubieram w słowa rzeczywistość, która mnie spotyka. Pisanie stanowi ważną część
mojego życia, ponieważ przelanie na papier myśli, odczuć i marzeń pozwala mi spojrzeć na
wszystko z boku. Piszę pamiętniki, dzienniki wdzięczności i wiersze, czasem rymowane. Dużo
czytam i kocham teatr. Żyje tu i teraz.
Zapraszam na kurs, gdzie pokażę jak poradzić sobie z przytłaczającą podstawą
programową. Odsiewam ziarna od plew i zostają kluczowe umiejętności matematyczne, w
które wyposażam moich uczniów. Pokaże wartościowe materiały, które wykorzystuję na
lekcji, ciekawe pomysły, jak tą matmę ugryźć inaczej. Opowiem co się sprawdza, a co
zupełnie nie. Zaprezentuję wykonane przeze mnie pomoce „Montessoriańskie” i jak
wykorzystuję je na lekcjach.

Magda Zielińska
Mam na imię Magda i od sześciu lat z zaangażowaniem uczę dzieci języka angielskiego. Moje doświadczenie obejmuje pracę z najmłodszymi w żłobku, przedszkolu, zerówce oraz klasach 1-3, co pozwoliło mi zrozumieć, jak kluczowe jest dostosowanie metod nauczania do wieku i potrzeb dzieci. Od pięciu lat jestem związana z placówką Montessori, gdzie obecnie koncentruję się na pracy z uczniami w klasach 0-2. W swojej pracy stosuję metodę immersji językowej oraz CLIL, co umożliwia dzieciom naturalne przyswajanie języka obcego poprzez angażujące i praktyczne działania. Pedagogika Marii Montessori to dla mnie nie tylko metoda, ale także filozofia, która inspiruje mnie w codziennej pracy, przynosząc ogromną satysfakcję. W ciągu swojej kariery ukończyłam liczne kursy i warsztaty z zakresu nauczania języka angielskiego w pedagogice Montessori, co umożliwiło mi pogłębienie wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi oraz wzbogaciło moje podejście do nauczania. W 2021 roku stworzyłam stronę, a następnie otworzyłam sklep internetowy "Okey Dokey", aby dzielić się moimi autorskimi materiałami i pomysłami, które mogą wzbogacić naukę języka angielskiego. W 2024 roku rozpoczęłam współpracę z dwumiesięcznikiem "Get Creative", gdzie regularnie publikuję artykuły, dzieląc się swoimi doświadczeniami oraz inspiracjami z szerszym gronem odbiorców. Moim celem jest inspirowanie innych nauczycieli, lektorów oraz rodziców do tworzenia angażujących i efektywnych zajęć dla dzieci.